Hyresregler
Inflyttning
Om inget annat är överenskommet så sker inflyttning enligt tillträdesdatumet i hyreskontraktet. Nycklar utkvitteras och ni får fri tillgång till ert nya boende.
Viktigt att ni tecknat el abonnemang och har en hemförsäkring tills dess. Vid adressändring så anger ni er nya adress och fyller i aktuellt lägenhetsnummer.
Lägenhetsnumret framgår i erat hyreskontrakt och kan även utläsas på er hyresavi (de sista 4 siffrorna i objektsnumret) eller ovanför er lägenhetsdörr.
Uppsägning
Uppsägning ska ske skriftligt via mail eller brev. Uppsägning är inte gällande förrän den har bekräftats från hyresvärd, var noga med att bevaka så att detta sker! Uppsägningstiden för en lägenhet är tre månader om du har ett tillsvidareavtal. Hela kalendermånader räknas, vilket betyder att om du säger upp lägenheten den 7 mars måste du även betala för hela april, maj och juni.
Är ditt hyresavtal tidsbestämt eller hyr du en lokal så förekommer andra uppsägningstider. Se ditt hyreskontrakt för vad som gäller i dessa fall.
Överlåtelse
Ingen överlåtelse eller andrahandsuthyrning är tillåten utan skriftligt godkännande från hyresvärd.
Utflyttning
När det är dags för utflyttning så är det viktigt att ni städar lägenheten noga och lämnar över den i det skick som ni själva hade önskat vid tillträde (mall för detta finns). Lägenheten kommer att besiktigas av oss innan utflytt och i samband med detta är det bra om ni anmäler eventuella fel som bör åtgärdas innan nästa hyresgäst tillträder. Ersättningsanspråk kan komma att riktas mot er för slitage och skador som anses vara av onormal karaktär.
Hyra
Hyran betalas i förskott och ska vara oss tillhanda senast sista vardagen varje månad. Det är av stor vikt att ni betalar hyran i tid, denna utgift bör ni betrakta som den viktigaste ni har varje månad. Tänk på att betalningshistorik många gånger är en viktig referens när ni söker nytt boende eller lokal inom vårt bestånd eller hos annan fastighetsägare. Om hyran återkommande betalas sent eller inkommer allt för sent, kan er hyresrätt anses vara förverkad. Skulle ni av någon anledning få problem med att betala hyran i tid, meddela oss! Hyran betalas till det bankgiro som finns angett på er hyresavi.
Hyresavin
Avisering sker kvartalsvis där ni erhåller antingen en sida med tre stycken hyresavier alternativt tre separata hyresavier. Dessa postas eller lämnas ut direkt i er brevlåda. Möjlighet finns även att få avisering digitalt via mail, meddela oss om så önskas.
Vid kontakt maila vår redovisning
ekonomi@blombergsfastigheter.se
Störning
Vi är måna om er som hyresgäster. Vi förutsätter även att ni visar hänsyn och omtanke till varandra. Mellan 22.00-07.00 vill vi att ni försöker vara extra tyst för att skapa nattro. Tänk på att inte spela hög musik eller väsnas i onödan. Planerar ni för festlig aktivitet t.ex. inflyttningsfest eller dylikt, informera gärna era grannar innan. Ni som fått dispens för hund måste ta stort ansvar i att er hund inte står och skäller i onödan. Upplever ni störningar i den fastighet ni bor, kontakta grannen det berör först. Försök reda ut situationen själva innan ni kontaktar oss. Genom detta så undviker även den det berör att få en prick/notering på sig, vilket det automatiskt blir i vårat system vid störningsanmälan som är befogad. Tänk på att du som hyresgäst är ansvarig för att dina besökare följer våra regler lika väl som du själv.
Brandvarnare
Minst en brandvarnare ska finnas uppsatt i varje lägenhet. Du som hyresgäst ansvarar för återkommande funktionskontroll lämpligen en gång i månaden.
Du testar brandvarnare genom att trycka på testknappen. Då testas alla funktioner i brandvarnaren, inklusive att batteriet fungerar. Brandvarnaren avger larmsignal om den fungerar, hör du ingenting så är troligen batteriet slut och behöver bytas av dig som hyresgäst. Brandvarnaren avger normalt ett pip med jämna intervaller i god tid innan batteriet är helt urladdat. Upplever du att din brandvarnare inte fungerar som den ska, kontakta oss så byter vi ut den.
Det är lika viktigt för dina grannars trygghet som för dig själv att din brandvarnare verkligen fungerar. En eventuell brand måste upptäckas i tid. Brandförloppet går oftast mycket fort, speciellt i träfastigheter!
Felanmälan
Felanmälan som ej är akut ska anmälas via vårt webbformulär (se felanmälan).
AKUT felanmälan (jour)
Om ärendet är akut, ring 063-12 13 14 (dygnet runt). Ex. på akuta ärenden är elavbrott, vattenläckor och stopp i avlopp. Till akuta fel räknas även allt som kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten.
Dagtid mellan 08.00-17.00 hanterar våra fastighetsskötare inkomna ärenden. Mellan 17.00-08.00 hanterar Securitas Fastighetsjour alla ärenden.
Oavsett tid på dygnet, ring 063-12 13 14 om ärendet är akut!
Brand och pågående inbrott
Vid rökutveckling, brand eller pågående inbrott och skadegörelse ring 112.
Informera oss därefter genom att ringa 063-12 13 14.
Parkering
Det är av stor vikt att parkering sker utifrån förutsättningar och plan för respektive fastighet. Är man boende och har bil krävs det att man hyr en parkeringsplats för att få parkera på fastigheten. Sandning och snöröjning av sin egen parkeringsplats ligger på hyresgästens ansvar. Hyresgäst ska upplysa besökare om lämplig parkeringsplats. För fastigheter som inte har besöksparkering eller om den redan är upptagen, ska hänvisning ske till att parkera längsmed gatan eller på annan lämplig plats utanför fastigheten. Ingen parkering får ske direkt framför entre, där får endast korta stopp göras för ur- och ilastning eller vid in- och utflytt.
Rökning
Rökning får ej ske i lägenhet eller inom/i närhet av fastighet. Hyresgäster som har besökare som är rökare ska upplysa om detta. Rökare ska hänvisas till plats där rökning kan ske utan risk för att rök tränger in i fastighetens ventilation eller stör boende.
Pälsdjur
Katt är ej tillåten. Främsta anledning till detta är att katters urin kan orsaka stor skada i lägenheten som kräver omfattande renovering för att åtgärda. Det finns flera fall där stora skadeståndsanspråk riktats mot hyresgästen p.g.a. att detta skett. Vi vill inte riskera att hamna i sådan situation därav är katter förbjuda hos oss.
Ni som har hund, tänk på att plocka upp hundlort som sker inom fastigheten. Påsarna kastar ni i brännbart avfall. Var även extra noga med att rengöra torktumlarens filter efter tvätt. Vi förväntar oss även att ni plockar upp hårtussar i trapphus som kan bli när hunden fäller. Avslutningsvis så är det viktigt att ni tar hand om och håller koll på er hund så att den inte skapar obehag/störningar för övriga boende. Att t.ex. lämna den ensam hemma dagtid medans ni är på jobbet förutsätter att den inte står och skäller i onödan.
När det gäller övriga pälsdjur ska hyresgäst ansöka om tillstånd hos hyresvärd innan införskaffande sker.
Tvättstugan
Se dokument ”Tvättstugeregler” som återfinns under viktiga dokument.
Viktigt för allas trivsel att regler för tvättstugan efterföljs!
Sophantering
Viktigt att källsortering tillämpas! Hushållssopor ska sorteras utifrån kommunens regler, läs mer om Sophantering hos Östersunds kommun
Varje fastighet tillhandahåller sopkärl för matavfall och brännbart. Några av våra fastigheter är även försedda med extra kärl för övrigt avfall t.ex. plast och metall eller farligt avfall. Om ni bor i en fastighet som endast tillhandahåller matavfall och brännbart så ska allt annat avfall kastas på närliggande återvinningsstation eller butik som tillhandahåller miljöskåp. Tänk på att pizzakartonger klassas som pappersförpackning och ska inte kastas i brännbart, dessa ska återvinnas på återvinningsstation!
Var noga med att locket stängs helt på sopkärl som står utomhus. Annars är risken stor att fåglar river ut matrester och avfall. Sträva alltid efter att ha miljö och trivsel i åtanke när ni källsorterar ert hushållsavfall.
Avlopp
Stopp i avlopp kan orsaka stora vattenskador och olägenheter. Var noga med att hålla koll så att vatten enkelt rinner undan i golvbrunn i dusch, handfat och diskho. När det gäller vattenlåsen i badrum och kök så är ni som hyresgäst ansvarig för att dessa rengörs återkommande.
Upptäcker ni att det bubblar från toaletten eller att vattennivån stiger i samband med att ni spolar, är det troligen tecken på att det är stopp i avloppet. Om stoppet finns i stigande ledning/stam så är det allvarligt eftersom det då oftast drabbar flera hyresgäster där även förhöjd risk för läckage och vattenskada föreligger. Vid dessa fall är det viktigt att ni omgående gör en akut felanmälan!
Hittar ni inte den information ni eftersöker eller har annan fråga. Kontakta oss via formuläret.
Viktiga dokument
Här kommer viktiga dokument att uppdateras eftersom.
Kontakta oss
Har du frågor eller vill komma i kontakt med oss, använd formuläret nedan.
GDPR
Vi efterföljer allmänna dataskyddsförordningens bestämmelser om behandling och lagring av personuppgifter. All hantering av uppgifter sker med största sekretess och säkerhet. Önskas information om vilka uppgifter som sparats om dig som kund eller hyresgäst, vänligen kontakta ekonomi@blombergsfastigheter.se
Felanmälan
Om ärendet är akut, ring 063-12 13 14 (dygnet runt). Ex. på akuta ärenden är elavbrott, vattenläckor och stopp i avlopp. Till akuta fel räknas även allt som kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten. Vid brand eller pågående inbrott/skadegörelse ring 112, informera oss därefter genom att ringa 063-12 13 14.
För vanlig felanmälan, fyll i formuläret enligt länk nedan.
Söker du ett tryggt boende i Östersund, Brunflo eller på Frösön?
Ta gärna en titt på våra fastigheter och håll utkik efter då vi har lediga lägenheter.